Darmowe Forum
Maj 02, 2024, 01:56:34 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum zostało uruchomione!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2
  Drukuj  
Autor Wątek: Prosty program  (Przeczytany 8520 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« : Wrzesień 19, 2011, 07:17:28 »

Pierwszy program. W T.Pascalu każdy program rozpoczyna się słowem kluczowym Program. Po słowie program wpisujemy nazwę programu. Nazwa programu nie może rozpoczynać się od cyfr, znaków specjalnych. Nie może zawierać w nazwie słów kluczowych oraz polskich znaków.
Prosty program przedstawiono poniżej.


program Adam;
uses crt,dos;
begin
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Wrzesień 19, 2011, 07:33:53 »

Zadanie drugie. Zadeklaruj zmienne x i y jedna typu real, druga integer;

program Adam;
uses crt,dos;
var
x:real;
y: integer;
z:word;
a:char;
b:byte;

begin
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2011, 07:56:15 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Wrzesień 19, 2011, 07:41:48 »

W Pascalu możliwa jest deklaracja następujących typów zmiennych

Typy całkowite :

SHORTINT (-128..127)
INTEGER (-32768.. 32767)
LONGINT (-2147483648.. 2147483647)
BYTE (0..255)
WORD (0.. 65535)

Typ liczb zmiennoprzecinkowych
REAL

TYP LOGICZNY – BOOLEAN – wartości TRUE/FALSE
TYP ZNAKOWY – CHAR – typ przyjmuje dowolny znak ASCII
TYP ŁAŃCUCHOWY – STRING- ciąg  znaków: ‘lubie Ele’
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #3 : Wrzesień 19, 2011, 08:46:58 »

Zadanie 3. Zadeklaruj zmienną o nazwie gucio typu integer;

program Adam;
uses crt,dos;
var
x:real;
y: integer;
gucio: integer;
z:word;
a:char;
b:byte;
begin
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #4 : Wrzesień 19, 2011, 09:14:28 »

Zadanie 4. Napisz program który wyświetli na ekranie napis "Witaj dobry człowieku"

program Adam;
uses crt,dos;
var x:real;
y: integer;
begin
clrscr;
writeln('Witaj dobry czowieku');
readkey;
end.

Uwaga: polecenie writeln(); powoduje zmianę wiersza na ekranie po wykonaniu polecenia.
polecenie readkey - służy do zatrzymania programu. Polecenie to wstrzymuje działanie programu do czasu wciśniecia dowolnego klawisza na klawiaturze.
Aby wyczyścić ekran należy wprowadzić polecenie clrscr;
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2011, 09:44:39 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #5 : Wrzesień 19, 2011, 10:13:25 »

Zadanie 5. Napisz program proszący o podanie liczby. Po wprowadzeniu liczby jest ona wyświetlana na ekranie.

 program Adam;
uses crt,dos;
var
y: integer;
begin
write('Podaj dowolną liczbe calkowita: ');
readln(y);
writeln('Podales liczbe:', y);
readkey;
end.

W programie wykorzystano polecenie readln(y), służy ono do wczytania z klawiatury zmiennej. Inaczej mówiąc to co zostanie wpisane z klawiatury zostanie przypisane do zmiennej y.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2011, 18:13:40 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #6 : Wrzesień 19, 2011, 11:16:21 »

Zadanie 6. Program prosi o podanie pierwszej liczby , następnie pyta o druga liczbę. Po wprowadzeniu wyświetla pierwszą i drugą wprowadzoną liczbę;

program Adam;
uses crt,dos;
var
y: integer;
x:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: ');
readln(y);
write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: ');
readln(x);
writeln('Podales pierwsza liczbe:=', y);
writeln('Podales druga liczbe:=', x);

readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #7 : Wrzesień 24, 2011, 18:31:12 »

Zadanie 7. Napisać program który prosi o podanie liczby. Następnie wyświetla ja 3 razy każdą w nowym wierszu.


program ala;
uses crt,dos;
var x:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj liczbe='); readln(x);
writeln(x);
writeln(x);
writeln(x);
readln;
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 11:04:06 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #8 : Wrzesień 26, 2011, 11:23:46 »

Zadanie 8. Proszę napisać program który prosi o podanie kolejno: imienia nazwiska i wieku.
Następnie na ekranie wyświetla napis: "Nazywasz się (tutaj podane imię i nazwisko), masz ..lat".


program ela;
uses crt,dos;
var x:integer;
y,z:string;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(y);
 write('Podaj nazwisko: '); readln(z);
 write('Podaj wiek: '); readln(x);
 write(' Nazywasz sie: ');
  write(y);
  write(' ');
  write(z);
  writeln(' masz ',x,' lat');

readkey;
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 11:32:34 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #9 : Wrzesień 26, 2011, 11:57:49 »

Zadanie 9. Napisać program proszący o podanie imienia , nazwiska i wieku. Po podaniu tych danych program wyświetla komunikat: Nazywasz się (podane imie) (podane nazwisko) do emerytury masz ... lat. Przypominam wiek emerytalny w Polsce to nadal 65 lat.

Komentarz.
W Pascalu przypisanie do zmiennej jest realizowane przez zespół znaków :=.
Np. x:=5; - oznacza, że zmienna x przyjmuje wartość 5.
Polecenia operacji matematycznych są identyczne z matematycznymi:
Np. przypisanie do x wartości y pomniejszonej o 5:  x:=y-5;

program ala;
uses crt,dos;
var x,a:integer;
y,z:string;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(y);
 write('Podaj nazwisko: '); readln(z);
 write('Podaj wiek: '); readln(x);
a:=65-x;
 write(' Nazywasz sie: ');
  write(y);
  write(' ');
  write(z);
  writeln(' do emerytury masz ',a,' lat');
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 12:16:03 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #10 : Wrzesień 27, 2011, 18:33:03 »

Zadanie 10. Proszę napisać program który prosi o podanie trzech liczb i oblicza ich wartość średnią. Następnie wyświetla obliczoną wartość średnia na ekranie komputera.

program a1;
uses crt,dos;
var x,y,z,a:real;
begin
clrscr;
write(' Podaj 1 liczbe: ');readln(x);
write(' Podaj 2 liczbe: ');readln(y);
write(' Podaj 3 liczbe: ');readln(x);
 a:=(x+y+z)/3;
write('Wartosc srednia z trzech liczb= ',a);
readkey;
end.

Polecenie
write('Wartość średnia z trzech liczb= ',a); - przecinek przed a pozwala wyświetlić dodatkową wartość umieszczoną za komentarzem. Jeżeli chcesz dopisać pod jednym poleceniem write wyświetlanie dodatkowej zmiennej, lub napisu, to należy oddzielić go przecinkiem.
readkey - służy do zatrzymania programu, program czeka na wciśniecie dowolnego klawisza.
a:=(x+y+z)/3 - polecenie przypisania do zmiennej a wartości średniej z trzech liczb, proszę pamiętać o właściwym umieszczeniu nawiasów.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2011, 08:00:16 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #11 : Wrzesień 28, 2011, 07:50:43 »

Zadanie 11. Napisać program który prosi o podanie 3 liczb, następnie wyświetla je w odwrotnej kolejności od wprowadzanych.

program a1;
uses crt,dos;
var a,b,c:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a);
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(b);
 write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c);
write(' Wprowadzono liczby w kolejnosci: ',a,' ',b,' ',c);
 write(' Wyprowadzono liczby w kolejnosci: ',c,' ',b,' ',a);
 readkey;
 end.

Uwaga: proszę dołożyć staranności przy wpisywaniu przecinków i apostrofów.
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:35:07 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #12 : Wrzesień 28, 2011, 07:52:19 »

Zadanie 12. Napisać program który prosi o podanie 3 liczb. Następnie sprawdza ile wynosi reszta zdzielenie tej liczby przez 2.

program a1;
uses crt,dos;
var a,b,c:integer;
d,e,f: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a);
d:=a mod 2;
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(b);
e:=b mod 2;
 write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c);
 f:=c mod 2;
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',a, ' przez 2 wynosi ',d );
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',b, ' przez 2 wynosi ',e );
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',c, ' przez 2 wynosi ',f );
 readkey;
 end.


W tym programie wprowadzono funkcję modulo.
Modulo pozwala sprawdzić jaka jest reszta z dzielenia jednej liczny przez drugą.
Np. reszta z dzielenia liczby 5 przez 2 wynosi 1.
Zapis w Pascalu tej formuły miałby postać: y:= 5 mod 2;
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:44:13 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #13 : Wrzesień 28, 2011, 07:54:25 »

Zadanie 13. Napisać program który prosi o wprowadzenie imienia . Po wprowadzeniu imienia wyświetla liczbę znaków z których składa się imię.

program a1;
uses crt,dos;
var imie: string;
a: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(imie);
a:=length(imie);
writeln('Podales imie ',imie,' skladajace sie z ',a, ' znakow');

readkey;
 end.

W programie wprowadzono nową funkcję : length.
Funkcja length oblicza z ilu znaków składa się zmienna typu string.
Jeżeli zadeklarowano (po var) zmienną imie : string i wprowadzono z klawiatury jakiś ciąg znaków.
Wtedy do a wpisywana jest wartość odpowiadająca długości wprowadzonego ciągu znaków
a:=length(imie);
Jeżeli wprowadzono ciąg znaków np. Emanuella (9 znaków), to do zmiennej a po wykonaniu polecenia a:=length(imie) wpisana zostanie liczba 9.

« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 15:01:37 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #14 : Wrzesień 28, 2011, 07:55:59 »

Zadanie 14. Napisać program , który prosi o podanie dwóch imion. PO podaniu dwóch imion wyświetla liczbę znaków z których się składają.

program a1;
uses crt,dos;
var imie1, imie2: string;
a,b: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsze imie: '); readln(imie1);
a:=length(imie1);
write('Podaj drugie  imie: '); readln(imie2);
b:=length(imie2);
writeln('Podales pierwsze imie ',imie1,' skladajace sie z ',a, ' znakow');
writeln('Podales drugie imie ',imie2,' skladajace sie z ',b, ' znakow');

readkey;
 end.

Proszę zwracać uwagę na spacje i apostrofy!!!
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:56:59 wysłane przez admin » Zapisane
Strony: [1] 2
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

life-hamster galaxyace polskiserwertrans jinsei-no-imi agentki