Wstęp czyli rozważania wprowadzające.W pamięci komputera znak graficzny jakim jest litera lub cyfra reprezentowany jest w postaci liczby. Inaczej mówiąc w pamięci komputera wraz z ładowaniem systemu wczytywana jest tablica znaków (liter, cyfr i znaków specjalnych). Jeżeli w poleceniu wypisania na ekranie użyjemy np. write('A'), to wydrukowana zostanie oczywiście litera "A" bez wnikania w tablicę znaków. Dlaczego tak się dzieje? Wciskając klawisz na klawiaturze wysłany zostaje do pamięci kod wciśniętego klawisza (jest to właśnie kod ASCII), po odszukaniu w pamięci odpowiadającej danej wartości kodu znaku, zostanie on wydrukowany na ekranie. Gorzej jest, jeżeli zażyczymy wydrukowania znaku którego nie ma na klawiaturze. Wtedy należy posłużyć się bezpośrednim dostępem do znaków właśnie przez przesłanie do systemu kodu ASCII odpowiadającego danemu znakowi.
Jak w Pascalu wyświetlić znak jeżeli znamy jego kod ASCII ?Odczytanie znaku oznaczonej w tablicy kodów ASCII jako x jest możliwe dzięki poleceniu Chr(x);
Np. w tablicy ASCII znakowi 'A' odpowiada liczba = 65, a znakowi 'a' liczba = 97.
Jeżeli w programie wpiszę polecenie:
writeln(chr(65)); to na ekranie powinna pojawić się litera 'A'.
Dzięki poleceniu chr(x) istnieje możliwość wyświetlania znaków niedostępnych bezpośrednio z klawiatury. Do takich znaków można zaliczyć znaki:
Enter - chr(13), Backspace - chr(; Escape -chr(27).