Darmowe Forum
Maj 16, 2024, 18:30:24 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum zostało uruchomione!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Działania na bitach  (Przeczytany 3414 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« : Marzec 30, 2011, 08:17:24 »

Zadanie 1. Programobliczający bitową różnicę, przesuniecie w lewo, przesunięcie w prawo, negacja, bitowa alternatywa i koniunkcja.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;
int main(int argc, char *argv[])
{int a,b;
cout << "Podaj liczbe od 0-15 dla a \n";
cin >> a;
cout << "wprowadz  od 0-15 dla b \n";
cin >> b;
cout << "bitowa roznica symetryczna: " << (a^b) << endl;
cout << "bitowe przesuniecie w lewo: " << (a<<b)<< endl;
cout << "bitowe przesuniecie w prawo: " << (a>>b)<< endl;
cout << "negacja bitowa a " << ~(a) << endl;
cout << "bitowa alternatywa: "  << (a|b) << endl;
cout << "bitowa koniunkcja: " << (a&b) << endl;

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Marzec 30, 2011, 08:27:59 »

Przesunięcie w lewo - polega na dopisaniu do prawej strony liczby bitowej zera, po dopisaniu lewy najstarszy bit znika, tak aby zachować stałą liczbę bitów.
a<<b
Przesuniecie w prawo - polega na dopisaniu zera do lewej strony liczby bitowej, po dopisaniu z lewej strony zera znika najmłodszy bit ( skrajny prawy). Lub przesuniecie o określoną liczbę bitów np.
a>>b gdzie a liczba która będzie przesuwana, b - o tyle bitów przesuwamy liczbę.
np. 1111>>0001 wyświetli wynik 0111,
Bitowa różnica symetryczna - wykrywa różnicę pomiędzy bitami dwóch liczb, jeżeli bity umieszczone na tych samych pozycjach różnią się to wpisywana jest wartość 1 jeżeli bity nie różnią się to wpisywane jest 0.
np.  101
    ^111
    = 010

Negacja - polega na zamianie bitów o wartości 1 na 0 i bitów 0 na 1. Np.
~010 = 101
Wynik działania jest zaskoczeniem nawet dla Adama, bo wynosi -3, dlaczego tak jest?
Jest to spowodowane tym, że aktualnie większość komputerów korzysta z systemu reprezentacji liczb całkowitych U2.  Każda liczba posiada jeden dodatkowy bit znajdujący się na początku i określający czy liczba jest dodatnia (0) czy ujemna (1). Tak więc w rzeczywistości dla komputera 101 to nie jest 5, a -3.  Myśląc na skróty, można napisać pewnik pozwalający na szybkie wyliczenie negacji, czyli
~a == (-a-1). Inaczej mówiąc jeżeli a=2 to ~a=(-2-1)=-3.

« Ostatnia zmiana: Marzec 30, 2011, 09:29:06 wysłane przez admin » Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

filtrowa36 polskiekoleje magicbears wwwstadodzikich galaxyace